Dankzij Groupon-functies zoals cadeaudeals kan je eenvoudig een Groupon-cadeau geven, wat de omzet van onze ondernemers ten goede komt.
Consumenten geven tegenwoordig de voorkeur aan cadeaus die gebaseerd zijn op ervaringen boven traditionele fysieke cadeaus1. Aangezien Groupon de marktplaats is voor unieke ervaringen en lokale diensten, is het geen verrassing dat ons platform het drukst is wanneer klanten op zoek zijn naar cadeaus voor hun dierbaren. Daarom hebben we een aantal functies gelanceerd die het geven van cadeaus via Groupon makkelijker maken, zodat onze ondernemers meer omzet kunnen genereren!
Er zijn drie soorten Groupon-cadeaus beschikbaar voor klanten op ons platform: cadeau-aanbiedingen, cadeaubonnen van partners en Groupon Credits-cadeaubonnen:
Alle drie worden prominent weergegeven op Groupon, vooral in de speciale Groupon-cadeaussectie. Hieronder leggen we uit hoe elk type geschenk de omzet van onze handelaren kan verhogen.
Met cadeaubonnen kunnen klanten eenvoudig een Groupon kopen en als cadeau versturen. De optie om dit te doen wordt duidelijk weergegeven op de dealpagina.
In tegenstelling tot cadeaubonnen van partners, worden cadeau-aanbiedingen niet door de partner als cadeau ingesteld. In plaats daarvan heb je een normale Groupon-campagne opgezet en gelanceerd met een of meerdere dealopties. Vervolgens selecteert ons algoritme welke deals geschikt zijn om cadeau te doen. Dit doen we door de servicecategorieën te analyseren die het meest geschikt zijn als cadeau. Vervolgens bepalen we welke deals geschikt zijn om cadeau te doen. Het kan dus zo zijn dat jouw bestaande campagne al in aanmerking komt als cadeau-aanbieding!
Door Optimaliseer jouw deal om een bestverkochte Groupon-cadeaubon te worden, kan je de zichtbaarheid en verkoopkansen, die je krijgt tijdens belangrijke periodes voor het geven van cadeaus, maximaliseren.
Houd er rekening mee dat dit slechts een van de standaard Groupon-campagnes is, alleen met de extra optie voor de klant om zijn of haar grouponcode cadeau te doen. Jouw dealpagina ziet er dus grotendeels hetzelfde uit als voorheen, met twee toevoegingen.
Ten eerste wordt er onderaan de dealtekst een banner toegevoegd waarin klanten wordt verteld hoe ze de voucher cadeau kunnen doen:
Ten tweede worden de cadeau-opties gemarkeerd met een geschenkdoosicoontje en zien klanten bij het afrekenen een selectievakje 'Kopen als cadeau':
De klant kan er bij de aankoop voor kiezen om de groupon direct als cadeau te versturen. Dit doet hij op de betaalpagina en de orderbevestigingspagina. Anders wordt het cadeau op de normale manier toegevoegd aan de grouponlijst in hun account, waar ze het cadeau later kunnen verzenden:
Er zijn drie opties om de grouponcode aan de ontvanger door te geven:
De ontvanger van de cadeaubon kan de Groupon-code net als een normale bon rechtstreeks bij de partner inwisselen. Hierdoor kunnen ze ook zonder Groupon-account korting krijgen. Zo kan je nieuwe klanten werven, zelfs van mensen die geen Groupon-account hebben.
Ze kunnen de groupon ook aan hun eigen Groupon-account toevoegen. Wij raden hen sterk aan dit te doen, omdat ze dan alle details van de groupon kunnen bekijken en deze kunnen verzilveren alsof ze hem zelf hebben gekocht. Tegelijkertijd krijgen partners meer toegang tot klantgegevens en mogelijke vervolgacties, zoals beoordelingen.
De papieren cadeaubon heeft zelfs een QR-code, dus het enige wat ze hoeven te doen is deze te scannen om de groupon aan hun account toe te voegen:
En als de ontvanger het cadeau niet leuk vindt, staat Groupon voor je klaar om je te helpen en het proces te vereenvoudigen. Ze hebben twee opties:
Cadeaubonnen voor partners werken als een afgeprijsde versie van een normale cadeaubon en kunnen worden ingewisseld voor al jouw diensten. Zo stimuleer je de koper om iemand jouw cadeaubon te sturen, terwijl de ontvanger zelf kan kiezen waaraan hij of zij de bon uitgeeft.
In tegenstelling tot cadeau-aanbiedingen, kan je zelf een aanbieding voor een cadeaubon voor partners opzetten. Zo weet je zeker dat je een aanbieding op Groupon hebt die cadeau kan worden gedaan. Je maakt er een aparte campagne van, net als elke andere campagne. Je selecteert 'cadeaubon' als dealservice en geeft deze een passende naam:
De pagina's met aanbiedingen voor cadeaubonnen van partners zien er hetzelfde uit als de hierboven beschreven cadeau-aanbiedingen. Maar in plaats van dealopties voor specifieke diensten, kan je opties creëren voor verschillende prijspunten, bijvoorbeeld een cadeaubon van € 50 voor € 37, een cadeaubon van € 75 voor € 55, etc.:
Na het opzetten van de deal, werken cadeaubonnen van partners in principe hetzelfde als cadeau-aanbiedingen. De koper kan de cadeaubon bij het afrekenen versturen of later vanuit zijn/haar grouponlijst. De ontvanger kan de bon vervolgens aan zijn/haar eigen account toevoegen of rechtstreeks inwisselen met de groupon-code.
Voor meer informatie, zie de bovenstaande secties over "Hoe kunnen klanten cadeauaanbiedingen kopen en weggeven" en "Hoe kunnen ontvangers cadeau-aanbiedingen inwisselen of terugbetalen".
Groupon Credits-cadeaubonnen werken als prepaidkaarten die je bij meerdere bedrijven kan besteden. Zo kan je extra omzet genereren en klanten naar jouw winkels lokken, zonder dat je er extra moeite voor hoeft te doen.
In tegenstelling tot cadeaubonnen of cadeaubonnen van partners, worden deze niet door een partner opgezet en zijn ze niet specifiek voor één bedrijf. In plaats daarvan bieden we klanten een kaart aan met een vast bedrag aan Groupon Credits.
De ontvanger van de cadeaubon kan de waarde ervan vervolgens gebruiken voor de aanschaf van een combinatie van Groupon-aanbiedingen op de hele website of voor Groupons in een bepaalde branche, zoals Beauty & Wellness of Hotels & Reizen.
Net als bij cadeaubonnen wordt een Groupon-cadeaubon toegevoegd aan de grouponlijst in het Groupon-account van de klant. Vervolgens kan de klant de bon personaliseren door een thema te kiezen en een bericht toe te voegen. Vervolgens kan de bon op een van de volgende manieren worden verzonden:
De ontvanger kan de Groupon Credits vervolgens op dezelfde manier aan zijn/haar account toevoegen als bij een cadeauactie, en ze inwisselen bij de aankoop van een Groupon. Als iemand Groupon Credits gebruikt om een van jouw deals te kopen, is er voor jou geen verschil in het inwisselingsproces vergeleken met een normale Groupon-aankoop.
Zie het als een extra betaalmethode die klanten kunnen gebruiken bij het afrekenen. Zo wordt het platform toegankelijker en trek je meer Groupon-klanten aan!
Om meer aandacht en omzet te genereren voor cadeaucampagnes, promoot Groupon deze deals op het hele platform. Zo wordt het voor klanten makkelijker om ze te vinden.
Het middelpunt van deze inspanningen is onze Groupon Gifts-homepage. Hier kunnen klanten de beste cadeaus van Groupon ontdekken, door carrousels met gespecialiseerde cadeaucollecties bladeren en hun zoekopdracht verfijnen met filters.
Maar dat is niet de enige plek waar Groupon Gifts wordt gepromoot:
Cadeaus geven doe je het hele jaar door, en dit is nog maar het begin van wat Groupon voor jou in petto heeft. Dit zijn enkele initiatieven waaraan we in de toekomst zullen werken:
Houd deze en andere updates in de nabije toekomst in de gaten en start nu een Groupon-aanbieding om te profiteren van de nieuwe en verbeterde functies die we al hebben uitgebracht!
Bronnen:
© 2022 - 2025 Groupon, Inc. Alle rechten voorbehouden. GROUPON is een geregistreerd handelsmerk van Groupon, Inc.